FYSIOTERAPEUTISKE BEHANDLINGSMETODER

Der findes et hav af behandlingsmetoder idenfor fysioterapien, men vi lægger stor vægt på at følge den faglige udvikling, og holder os ajour med hvilke nye behandlingsmetoder, der findes indenfor vores fag. Vi arbejder primært ud fra et helhedsprincip, og tager derfor udgangspunkt i det hele menneske, da et problem i kroppen ofte har sin årsag et helt andet sted i kroppen.
Fysioterapeuterne på klinikken har dygtiggjort sig indenfor forskellige områder som manuel behandling, idrætsskader, apopleksi, børnebehandling, akupunktur, ultralydsscanning og træning.

Herunder kan du læse om nogle af de mest anvendte metoder og du kan se hvilke fysioterapeuter anvender metoderne i deres daglig arbejde.

MCKENZIE - MEKANISK DIAGNOSE OG TERAPI

Er en metode til at diagnosticere og behandle problematikker, der som oftest er relateret til rygsøjlen. Behandling baseres på symptomrespons og derudfra laves individuelt øvelsesprogram. Der kan suppleres med ledmobilisering og manipulation, hvis det skønnes nødvendigt.

McKenzie metoden er en meget kendt behandlingmetode, som bruges til behandling af ryggen af flere på klinikken. Metoden er opkaldt efter en New Zealandsk fysioterapeut, som i midten af 1950´erne ved en tilfældighed opdagede, at gentagne bagoverbøjninger af ryggen var yderst gavnligt og i mange tilfælde reducerede hans patienters ryg problemer. Han blev selv forundret over sin opdagelse, fordi det grotesk nok var imod datidens viden, der forbød bagoverbøjninger, men anbefalede foroverbøjninger.

Mr. McKenzie fortsatte med at udforske og systematisere sine iagttagelser. I slutningen af 1970´erne var systemet så langt, at det var blevet til en standardiseret undersøgelses- og behandlingsmetode, som i dag bedst er kendt under navnet "McKenzie metoden". Denne metode er en meget anvendt undersøgelses- og behandlingsmetode til ryg patienter i hele verden.

KINETIC CONTROL - KONTROL AF BEVÆGELSE

Al bevægelse foregår omkring leddene i kroppen. For at leddene skal kunne fungere optimalt, skal musklerne (specielt de dybe muskler) være i balance, så leddene er stabile.

Ubalance i muskulaturen omkring et led medfører problemer ved bevægelse. Fysioterapeuten undersøger og korrigerer det problemgivende led ved hjælp af specifikke øvelser, hvor man træner de dybe muskler således, at man bygger muskulaturen op indefra og udefter.

MULLIGAN

Mulligan metoden er opfundet og udviklet af Fysioterapeut Brian Mulligan fra New Zealand.
Metoden er en del af manuel terapiens tilgang til undersøgelse og behandling af gener i bevægeapparatet, dvs. kropsregioner som ryg, nakke, skulder, fod mv., og relaterer sig primært til muskuloskeletal og idrætsfysioterapi specialer.

Vigtigt redskab til patienter med idrætrelaterede eller muskuloskeletale problemer.
Patienten bevæger et led aktivt samtidig med fysioterapeutens passive mobilisering. Dette øger bevægeligheden i leddet og nedsætter smerten, så det normale bevægemønsteret i leddet gendannes.

Pia bruger Mulligan

MYOREFLEKSTERAPI

Myorefleksterapi behandler og forebygger skader, smerter og spændinger. Ofte spænder vi uhensigtsmæssigt op i bestemte muskler, og andre muskler må så kompensere for dette, Det giver et belastende bevægemønster med smerter til følge. Det kan vi f.eks. se, hvis de samme bevægelser gentages igen og igen.

I myoreflexterapi analyseres og reguleres bevægemønstre, og derved lærer kroppen at bevæge sig frit og langt mere hensigtsmæssigt. Ofte findes den uhensigtsmæssige muskelspænding langt fra smertestedet! Der arbejdes med tryk på muskeltilhæftninger, muskelbaner og akupunkturpunkter.

Myoreflexterapi er aktuelt at bruge når:

OKKLUSIONSTRÆNING

En fysiologisk genvej til at opnå muskeltilvækst, styrkefremgang og forbedret funktionsniveau.

Okklusionstræning er en træningsform som benytter sig af lav vægtbelastning (20-50 % af 1 RM) kombineret med delvis aflukning af blodgennemstrømningen for at opnå muskelvækst og øget styrke. På denne måde belastes sener og led minimalt. Der påføres en manchet på enten arm eller ben som afklemmer med et bestemt tryk. Med okklusion trænes der med lavere belastning end ved almindelig styrketræning, hvilket gør det til et utrolig interessant redskab i genoptræning.

Ved hjælp af okklusionstræning kan tab af styrke og muskelmasse minimeres. Tab af dette ses ofte hos patienter som enten på grund af en skade, smerte eller operation ikke tåler den høje mekaniske belastning, som er forbundet med almindelig styrketræning.

Okklusionstræning kan med fordel igangsættes både før og efter en operation, hos patienter med kroniske smerter eller som forebyggelse. Vi bruger det ofte hos;

Korsbåndsskader
Ligamentskader
Meniskskader
Skulderskader
Bruskskader
Achillessene ruptur
Fraktur (brud på knogle)
Hvis risiko for muskeltab som konsekvens af immobilisering
Andre skader, der forhindrer brug af almindelig styrketræning
På Idrætsklinikken benytter vi os af topprofessionelt udstyr fra Occlude, som er specialudviklet til professionel rehabilitering. Ved brugen af dette måler vi det individuelle arbejdstryk der skal trænes ved, og derved maksimere træningseffekt og sikkerhed, samt minimere ubehag ved træning.