Intermitterende vakuum-terapi

Intermitterende vakuum-terapi fremmer kroppes egne
helingsprocesser ved at øge gennemstrømningen af ilt og
næringsstoffer i muskler og væv – særligt i de perifere
områder. Herved øges mikrocirkulationen, og blodets returløb boostes. Med vakuum-terapi accelereres regenereringsprocessen, livskvaliteten fremmes og smerter mindskes.

Intermitterende vakuum-terapi blev oprindeligt udviklet af to
tyske professorer til NASA-astronauter. Astronauterne udviklede
nemlig begyndende koldbrand i benene under længere ophold i
rummet. Hjertets pumpefunktion nedsættes nemlig grundet vægtløshed, og hermed påvirkes blodcirkulationen i hele kroppen.
I dag anvender astronauterne i NASA derfor dagligt Intermitterende vakuumterapi – både inden, under og efter ophold i rummet.
I dag anvendes vakuum-terapi også til behandling af patienter med kredsløbslidelser i benene samt til behandling og restituering af atleter.
Den intermitterende undertryksterapi med veksling af undertryk og atmosfærisk tryk medfører en stærkere kardilatation og fremmer blodcirkulationen. Med denne undertryksterapi kan de perifere
arterielle okklusive sygdomme behandles, herunder diabetiske
mikroangiopati, lymfeødem og kronisk venøs insufficiens.
Øget ilttilførsel fremmer ligeledes sårheling.
Vores kredsløb er altafgørende for et godt helbred
og vores mobilitet

Teknikken bag behandlingen er at udsætte underkroppens ekstremiteter for undertryk i forskellige frekvenser – tilpasset behandlingen. Gennem intermitterende vakuumterapi trænes og udvides blodkarrene og små, nye kapillærer (blodårer) dannes. Ydermere udskilles affaldsstoffer og væske gennem en mekanisk lymfedrænage.
Undersøgelser viser en markant forbedring af blodcirkulationen,
især i de perifere områder. Det er en human og risikofri behandling.
Hvad hjælper vakuum-terapi på?

Målgruppen for behandlingerne er primært mennesker med behov for symptomlindring til kroniske sygdomme, mennesker med kredsløbsforstyrrelser, ekstremsportsudøvere samt mennesker, der har behov for vedligeholdelse og forebyggelse af kredsløbslidelser.
Derudover er vakuum-terapi effektfuld ved akutte og kroniske skader samt inden og efter operation. For atleter er resultatet en hurtigere reduktion af den ophobede mælkesyre i musklerne samt mindsket nedbrydning af proteinstoffer.
Med andre ord hjælper vakuum-terapi på nedsat blodcirkulation, kramper, skader, spasticitet, åreknuder og karsprængninger, kolde og trætte fødder og ben, genopbygning af muskelfibre, sygdomme og tilstande i blodårerne, årebetændelse i venerne, vindueskiggersyndrom – smerter ved gang, sårhelende, hævelse og væskeansamling, smertebehandling, smertebehandling, rastløse ben/uro, ufrivillig vandladning, muskelsygdomme, diabeteskomplikationer, lokale betændelses tilstande, nedsat gangfunktion og nedsat energiniveau.
Intermitterende vakuum-terapi
for bedre livskvalitet